Pirmosios rimtos kalbos apie aviacijos sporto klubo įkurimą Biržuose prasidėjo 1963 metais. Vieni iš didžiausių entuziastų – Vytautas Pačinskas, skraidyti išmokęs Pociūnų aerodrome pas tuo metu garsų sklandytoją ir skraidymo instruktorių V. Dovydaitį ir su šeima persikėlęs gyventi į Biržus. Vilius Juodgudis, tuo metu dirbęs Biržų autotransporto įmonėje keleivinio autobuso vairuotoju. Kai kurie biržiečiai dar ir dabar prisimena, kaip važiuodamas su keleiviais į Bauskę Vilius Juodgudis sustodavęs ties Bauskės aerodromu ir žiūrėdavęs, kaip skraido sklandytuvai. Keleiviams dažniausiai aiškindavęs, kad sugedo “paziukas” (autobusas), bet jis jį tuoj pataisysiąs.

1965 metų gruodžio mėnesį Biržų autotransporto įmonėje, tuometiniam viršininkui A. Vazaliui sutikus, prasidėjo teoriniai sklandymo užsiėmimai. Pirmomis užsiėmimų dienomis susirinkdavo 50 – 70 žmonių, bet 1966 metų pavasarį jų beliko apie 20. Mokytis skraidyti būsimieji sklandytojai važinėjo į Bauskę. Visi tada skraidyti išmokę biržiečiai ypatingai šiltai prisimena Bauskės klubo viršininką B. Dzendoletto, kuris atvykėlių neišskyrė iš kitų sklandytojų – visus surašydavo į bendrą eilę skrydžiams. Su B. Dzendoletto buvo susitarta, kad Biržų klubas bus Bauskės filialas, tereikėjo gauti sutikimą iš Lietuvos respublikos SDAALR (Savanoriška draugija armijai, aviacijai, laivynui remti) komiteto.

1966 metų vasarą Biržuose nuspręsta surengti didelę aviacijos sporto šventę, parodant, kiek daug šios sporto šakos entuziastų čia yra. Vėl broliškai padėti sutiko B. Dzendoletto, suorganizavęs ir į Biržus pakvietęs sportininkus su visa geriausia tuo metu Latvijoje turėta sportinės aviacijos technika. Šventė pavyko puikiai, kasininkai pristigo bilietų, – tiek daug susirinko žiūrovų.

1967 m. birželio 11 dieną Biržuose šuolius su parašiutu pirmą kartą atliko J. Rožėnas, A. Žemaitis, V. Juodgudis, N. Variakojytė, R. Tekutytė, V. Bertašius, A. Krisiukėnas, V. Kalinauskas. Tais pačiais metais rugpjūčio 27 dieną Biržuose buvo surengta antroji aviacijos sporto šventė. Šį kartą šventėje dalyvavo Kauno aviacijos sporto klubo nariai, nes Bauskės klubo viršininkas biržiečių tikras draugas B. Dzendoletto prieš dvi savaites iki šventės žuvo lėktuvo avarijoje Žeimelyje. Šventė buvo įspūdinga. Daugybė žmonių ne tik norėjo iš arti pamatyti lėktuvą ar sklandytuvą, bet ir patys pažvelgti į miestą iš aukštai. Bet visų norinčių skristi sutalpinti į kelis “JAK – 12” nepavyko.

Pagaliau 1968 metais rugsėjo 18 dieną buvo įkurtas Biržų aviacijos sporto klubas, o Vilius Juodgudis patvirtintas pirmuoju klubo viršininku. Prasidėjo nauji konkretūs darbai. Kauno ASK dovanojo pirmajį mokomajį sklandytuvą “KAI – 12”, išnuomavo “Herkules – 3”, kuris keldavo sklandytuvus į ora. Metams bėgant, klubas įsigijo lektuvų “JAK -12”, o veliau ir “Vilgų”, kurių pagalba sklandytuvai buvo pakeliami į orą. Sklandytojų mokymui ir treniruotėms buvo naudojami čekiški “Blanikai”, o sportininkai skraidė “Piratais”, “Kobromis” ir “Jantar standartais”. Dėja, 1980 metais rugpjūčio 16-ąją Vilius Juodgudis prie Gulbinų kaimo Biržų rajone žuvo sklandytuvo avarijoje.

Po V. Juodgudžio mirties klubui daugelį metų vadovavo Vidmantas Jukna. Kelis metus klubo viršininku buvo Romas Lesevičius. Šiuo metu sporto klubas vadinasi aeroklubu, o jam vadovauja ilgametis klubo instruktorius, sklandytojas ir lakūnas, ne vienų varžybų nugalėtojas Gediminas Venskus. Klube sėkmingai treniruojasi ne tik sklandytojai, bet ir aviamodeliuotojai, yra vaikų sklandymo mokyklos padalinys.

Biržų aeroklubas per savo gyvavimo istoriją parengė ne vieną garsų sportininką, lakūną. Gerai Lietuvoje ir už jos ribų žinomi Gintaro Drevinsko, Jurgitos Galvelytės – Jazdauskienės vardai.

Autorė: Stasė Eitavičienė